Sandra svarar

Daniela om Ätstörning UNS:
Jag vet inte om jag kan säga att jag har haft ätstörningar. Jag har som inte ångest för om jag äter nått och tänker "shit jag kommer bli fet". Det är mer så att jag äcklas av mat. Det är bättre nu men förut hade jag perioder då det var hemskt. Jag klarade inte av att äta. Och jag har än idag problem ibland. Vissa perioder kan jag känna att jag bara vill gråta när jag ska äta för det äcklar mig så otroligt mycket. Jag har haft så i ungefär 2års tid nu. Vissa perioder kunde jag gå en hel vecka utan att äta någon riktigt måltid. Jag kunde rasa flera kilon på kort tid och mina vänner var väldigt oroliga. Jag ville inte gå ner i vikt, men visst när jag gjorde det blev jag som ändå nöjd på ett sätt. Det kan vara en pina att tvinga i mig mat vissa dagar men jag gör det för jag vet att jag måste för att min kropp ska må bra.
Kan jag kalla det en ätstörning?

Sandra svarar:
Ingen tvekan om saken. Att gå en hel vecka utan att äta någon riktig måltid är inte normalt. Jag tycker det låter litegrann som att du ljuger för dig själv. Du intalar dig själv att du äcklas av mat och inte klarar av att äta. Men samtidigt säger du när du tappar vikt blir du nöjd. Vi behöver mat, vare sig vi vill eller ej. Nånting måste du tycka om? Frukt? Soppa? Kyckling? Glass? Godis? Vad det än är - ät det! Bättre du får i dig något än ingenting alls. Smoothies, milkshakes, juice och liknande brukar vara lättare att få i sig än fast föda om man saknar hungerkänslor. En smoothie går dessutom att variera i oändlighet! Men jag skulle också rekommendera dig att gå och prata med någon eller kanske gå till en dietist. Jag vet inte riktigt om jag tror på att dina problem bottnar i att du blir äcklad av mat.. utan kanske har du några hjärnspöken i bakhuvudet som måste jobbas bort. Lycka till!




Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0