Sandra svarar

Carro (mailadress borttagen) om Ätstörning UNS:
Jag har en fråga, jag är missnöjd med min kropp i form av att jag tycker att jag är för smal och vill gå upp i vikt men det kan väl inte innebära att jag har en ätstörning?
Dessutom: Visst, jag får ångest när jag ätit godis och så ibland, inte för att det kan få mig att gå upp i vikt utan enbart för att jag vet att det är onyttigt och att jag kanske borde tagit en frukt istället för en skål godis liksom.
Och jag tänker ibland på vikt, men bara just på att gå upp i vikt aldrig ner. Jag ligger under 20 i BMI och vill verkligen gå upp eftersom det ohälsosamt att ligga på det BMI jag har. Men inget verkar funka för mig, kan helt enkelt inte upp i vikt.

Sandra svarar:
Börjar med att säga att jag "rättat till" texten lite för att det ska vara enklare att läsa.
Du skriver att du VILL gå upp i vikt och att du har ett BMI under 20 vilket betyder att du även bör gå upp i vikt för att nå ett hälsosamt BMI. För att gå upp i vikt måste du helt enkelt äta mer än vad du gör av med. Du måste alltså öka ditt matintag, kanske komplettera med näringsdrycker (finns att köpa på Apotek och Hälsokost). Går du inte upp i vikt så äter du inte tillräckligt.

Och vem säger att godis är onyttigt? Visst, det innehåller ingen direkt näring utan mer "tomma kalorier" som det så fint kallas men det är fruktansvärt nyttigt för själen enligt mig. Så man ska aldrig utesluta eller undvika något. Man ska kunna äta allt!

Jo, man kan ha en ätstörning om man är för fixerad på att gå upp i vikt. Gör det inte till en sån stor grej och tänk inte på det hela tiden. Mat är något man behöver för att överleva och all sorts fixering kring mat och vikt är dålig. Vare sig det gäller att gå upp eller ner i vikt.

Jag skulle råda dig till att kanske ta kontakt med en dietist för att få tips och råd. Annars så finns det bara ett sätt och det är ääääät ääääääät! Frukost, lunch, middag och mellanmål. Gillar du nötter så är det jättebra, nyttiga fetter och mycket energi. Ta några nävar då och då! Lycka till! :-)





Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0