Sandra svarar på mail

Hej!
Jag har skrivit ett mail till dig om min ätstörning tidigare och jag tycker det var så himla fint av dig att du tog dig tid att svara så jag tänkte vända mig till dig igen, både för att berätta hur det går för mig (som du skrev att jag gärna fick göra) och för att fråga en liten fråga.

Sen sist jag skrev har det gått både uppåt och neråt, det har gått jättebra vissa gånger och livet har varit så himla fint, men nu känner jag att jag är påväg neråt och fort går det. Det började dagen innan påsklovet med att jag och mina klasskompisar satt och pratade om komplex, om tjocka lår och sladdriga armar, och sedan dess har det bara gått utför. Under påsken smällde jag i mig oerhört mycket godis och de senaste fyra helgerna har jag druckit ganska bra med vin och jag tycker att jag har blivit så himla tjock nu igen.

Gymmet har också varit stängt under påsken och jag tror att det bidrar väldigt mycket till min ångest. Det känns som att jag ligger begraven under min ångest och jag har planerat in träning alla dagar denhär veckan bara för att jag ska orka med mig själv. Jag har dock inte kräkts någonting ännu, men det känns som att det är på gång, frågan är inte om utan när. Självklart vill jag inte kräkas så istället tänkte jag börja äta nyttig mat, så jag kanske går ner två kilo i månaden ungefär. Min fråga är om du tror att det kommer fungera, eller kommer jag bara trigga min ätstörning? Jag vill ju verkligen inte vara sjuk, jag vill kunna njuta av våren och verkligen försöka må bra..

Sandra svarar:
Nej nej nej! Du halkar hela tiden tillbaka.. "äta nyttigt, gå ner två kilo i månaden.." du vet själv hur det slutar. Dom där kilona blir fler och fler, man blir aldrig nöjd! Du måste lära dig att älska dig själv precis som du ser ut, oavsett om du väger 80kg eller 40kg. Lycka kommer inifrån, inte i hur mycket vågen visar. SLÄNG UT vågen, dom ger inget annat än ångest.

Du kommer aldrig bli frisk om du inte slutar sträva efter att gå ner i vikt. Alla äter onyttigt ibland. Det är inte fel! Det är helt normalt. Man blir inte tjock av att äta godis och dricka vin ibland, man blir lycklig! Nu menar jag inte att man behöver alkohol för att bli lycklig men du förstår vad jag menar. Man ska äta och dricka det man tycker är gott, det kallas att njuta av livet. Om du bara rör på dig och äter bra utöver det så blir du inte tjock, jag lovar.

Men du måste verkligen jobba på att börja tycka om dig själv och försöka koppla bort ångesten. Det bästa du kan göra är att hitta något du tycker är roligt. Gå ut och gå med ipoden när ångesten kommer, baka, lek med hunden (om du har någon).. vad som helst. Du ska gå MOT ångesten, inte MED. Får du ångest av att äta en kaka.. ÄT kakan! Då går du mot ångesten. Till slut har du besegrat den. Du får gärna adda mig på msn ([email protected]) och komma in och chatta med mig på söndag så får jag prata lite mer med dig. Kram!




Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0