Sandra svarar på mail

Hej Sandra. Jag tänkte gå rakt på sak: Jag har börjat läsa din anorexi- och bulimiblogg, tycker att den är väldigt intressant ( läser din andra blogg också). Men jag tänkte fråga dig en sak: Jag är en tjej på 12 år (snart 13) som är 168 cm och väger 52 kg är jag överviktig då? Jag tycker att jag väger jätte mycket och känner mig alltid väldigt tjock. Jag vet inte vad jag ska göra åt min vikt, jag brukar försöka att äta rätt och jag tränar nån gång i veckan, men jag brukar ändå inte gå ner som jag vill.

Ibland har jag ingen matlust, en gång gick de så långt att jag inte åt något annat än en kopp te varje dag i en vecka, jag rasade typ 5 kg, och de slutade med att min mamma och pappa satt och övervakade mig så att jag skulle få i mig en måltidsersättare. Dom gick inte förens jag hade drukigt upp, efter att jag hade druckigt upp det kände jag för att bara gå och spy, jag gjorde inte det och jag har aldrig spytt för att bli av med vikt.

Asså jag vet inte om jag har nå ätstörning, men du hade gjort en lista en gång som man skulle svara ja eller nej på, och om man svarade ja på någon fråga hade man nån sorts av ätstörning, jag svarade jaa på nästa alla, snälla hjälp mig, vad ska jag göra, jag orkar inte gå runt och känna mig tjock hela tiden. Kram från en som behöver hjälp

Sandra svarar:
Hej gumman! Det låter helt klart som att du har problem. Att du är tjock är helt omöjligt eftersom att du enligt BMI är underviktig. Du har hjärnspöken som jag brukar säga. Vad du ska göra är att du ska prata med din mamma och/eller pappa och berätta hur det ligger till. Dom kommer inte bli arga och du behöver INTE skämmas. Dom kommer bli jätteglada över att du vågar vända dig till dom och dom kommer att bli stolta för att du är så stark och ärlig.

Sen kan ni tillsammans bestämma hur ni ska gå vidare, kanske kan du börja på BUP eller något. Om det känns för jobbigt att prata med föräldrarna så ska du gå till skolsyster eller skolkuratorn. Ta tag i det innan det går för långt, du är ung och har hela livet framför dig! Skriv till mig när du har pratat med dina föräldrar och/eller skolsyster/skolkuratorn. Kram




Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0