Sandra svarar på mail

Är det sant att ens IQ sänks när man svälter och att det sedan inte höjs igen när man börjar äta? Hur lite måste man isf äta för att ens IQ ska sänkas och under hur lång tid? Jag är jätterädd att mitt IQ ska sänkas. Jag svälter inte mig själv men jag har dratt ner på måltiderna.
 
Såhär försöker jag äta:
 
Frukost: 2 mackor, te och ibland yougort (kan inte stava det ordet)
Lunch: lite sallad
Mellanmål: 1 dl yougort
Middag: Så lite som möjligt och absolut inga kolhydrater. Oftast lite sallad och kött eller fisk
 
Men ibland äter jag mer till lunch, det brukar hända om jag är hemma... och då brukar jag träna extra mkt för att förbränna de extra kalorierna.
 
Jag tränar i regel varje dag. Såhär kan en vanlig vecka se ut för mig:
 
Måndag: gymma - 30 min i trappmaskin och cyckla 1 mil
Tisdag: gymma - 1 timme i trappmaskin och cyckla 5 kim
Onsdag: 1 timmes promenad
Torsdag: 1 timmes promenad + ridning
Fredag: Gymma - 1 timme i trappmaskin och cyckla 5 km
Lördag: Promenera
Söndag: Promenad och/eller rida
 
Jätte tacksam för svar :)

Sandra svarar:
När man svälter så töms fettdepåer och musklerna förtvinar. Hjärnan består till stor del av fett vilket gör att den kan minska i volym. Sen fungerar inte hjärnan som den ska (dvs reaktionsförmågan, uppfattningsförmågan etc etc) när man inte får i sig tillräckligt med näring.. alla funktioner i hjärnan nedsätts. Det blir svårt att tänka logiskt, fatta beslut och liknande. Huruvida det påverkar ens IQ kan jag tyvärr inte svara på.. men jag skulle formulera mig som så att hjärnan går på sparlåga tills dess att den får tillräckligt med näring. Allt börjar alltså fungera normalt när du börjar äta regelbundet.

Du säger att du inte svälter dig själv, vem försöker du lura? Det där är svält. Och att du sen tränar så mycket är helt sjukt. Hur svälten påverkar ditt IQ är inte ditt största problem kan jag säga. Med den kosten och den träningen så är det ditt hjärta och dina organ du ska vara orolig för. Om du hade en liten hundvalp hemma, skulle du då kunna ge den 1/4 mat av vad den egentligen ska ha.. och sen tvinga ut den på långa promenader och kasta pinnar? Vi har bara en kropp och den måste vi vara rädd om! Jag tycker du ska prata med din mamma eller någon du kan lita på att du inte mår så bra så får ni komma på en lösning. Kram och lycka till!

Postat av: angelice

Tror också att det är sådär. Men sen krävs det ju också en viss intelligens för att förstå hur kroppen tar skada och komma till insikt om att man måste bryta sitt beteende.

2010-04-13 . 17:58:22
Blogg: http://angelices.wordpress.com



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0