Sandra svarar på mail

Hej. Jag är en tjej på 14 år. Jag är 168 cm lång och väger just nu 51,5. Vilket jag tycker är extremt mkt. Min fråga till dig är om du tror att jag har en äs? Jag skall förklara lite mer:
 
Jag tycker att jag är otroligt tjock (fastän vissa säger att jag behöver gå upp i vikt). Jag vill inget hellre än att gå ner i vikt, helst vill jag ner till kanske 40. Jag spyr ibland och ibland går jag länge utan mat, nyss gick jag 20 dagar utan mat vilket resulterade i 2,5 kg viktminskning men så fick jag små hetsattacker efter det och åt upp mig till 52,4. Men nu har jag gått ner till 51,5 som sagt.. (fast igår vägde jag 51,1).

Jag kan väldigt sällan få hetsätningsattacker, väldigt sällan och inte så mkt mat. Så jag tror inte att jag har bulimi. Men samtidigt väger jag alldeles för mkt för att ha anorexi? Och jag har kvar min mens (fast den har blivit väldigt oregelbunden, ibland 3 månader mellan). Jag tränar ganska mkt men har grova sömnproblem så är alldeles för trött för att träna så mkt jag egentligen vill (eller för lat och oduglig). Jag har, vad man kan säga.. röster i huvudet. Kanske inte så mkt röster utan mer en del av mig själv som säger hur jag skall göra. En röst som klagar och skäller men berömmer mig om jag går ner i vikt.

Jag har som mest vägt 53 och efter att ha vägt 53 har jag som mest gått ner till 47. Man kanske kan säga att jag har en misslyckad äs? Knaske räknas det som UNS? Folk som väger lika mkt och är ungefär lika långa tycker jag är smalare än mig. Jag mår inte bra av det här, det är ingen kul lek men jag vill ändå inte ur det för jag vill bli smal!
 
Hur som helst. Tror du att jag har en äs? Isåfall vilken? Min gissning skulle väl vara UNS men sen kanske jag inte ens har en äs. Tacksam för svar.. <3

Sandra svarar:
Jag tänkte börja svara på lite mail jag får direkt här i bloggen, så även andra kan läsa. Så länge det inte är allt för personligt och så länge ingen skulle kunna gissa vem mailet är från förstås. Hör ni av er till mig, oavsett om det är i en kommentar eller i ett mail så kommer jag som sagt inte att ge ut några namn eller persondetaljer i bloggen. Jag vill att ni ska kunna känna förtroende till mig!

Tillbaka till mailet. Hej tjejen! Jag blir inte alls förvånad av att läsa detta mail då detta faktiskt är en typisk ätstörnings-situation. För det första så har du ett BMI på 18.2 (beräknat på 168 cm och 51,5 kg) vilket betyder att du omöjligt kan vara tjock. Du är underviktig och behöver gå upp till ett hälsosamt BMI.

Vet du vad? Jag är ungefär lika lång som du och jag har vägt under 40 kg. Då orkade mitt hjärta knappt slå för att jag var så underviktig. Jag var nära att dö. Förstår du? Det värsta var att jag kände mig fortfarande tjock då, hade inte jag tagit mitt förnuft till fånga och gått upp i vikt så hade jag varit död idag. För man slutar aldrig, man blir aldrig nöjd. 60 blir 50, 50 blir 45, 45 blir 40, 40 blir 30 och sen ligger du i en kista.

Du skriver att du gick 20 dagar utan mat och gick ner 2,5 kg. Sen fick du hetsätningsattacker. Jag ska förklara varför. När du går utan mat (vare sig det är en dag eller fem veckor) så ställer kroppen in sig på svält. Det betyder att den sparar på allt den kan eftersom den inte vet när den får mat nästa gång. Allt du stoppar i dig behåller kroppen så länge den bara kan. Den är smart. Och det du går ner i vikt under svält är till största delen bara vätska. Hetsätningsattackerna är kroppens rop på hjälp. Den rent utav SKRIKER efter näring och då tar din överlevnadsinstinkt i hjärnan över vilket leder till hetsätning. Jag ska förklara mer om vad som händer i kroppen vid svält i ett annat inlägg sen.

Svält och hetsätning gör att du förstör din kropp och dina tarmar. Du går pendlar vikt eftersom din vätskebalans är heeeeelt åt skuttan! För att kroppen ska fungera så behöver den regelbundna måltider och inga överraskningar. Jag vill absolut inte skrämma dig men du F Ö R S T Ö R din kropp och kastar bort ditt liv.

Du måste söka hjälp. Jag kan inte ge dig en diagnos eftersom jag inte är en läkare MEN jag kan säga att du har en ätstörning. Det behöver man inte vara Einstein för att förstå, och jag tror du vet det innerst inne. Läs din egen text som om den vore skriven av någon annan, tycker du att det låter sunt? Kan också säga att det inte är bulimi. Huruvida det är ätstörning UNS eller anorexi kan jag inte uttala mig om. Som sagt, sök hjälp! Det går inte över av sig självt. Massa kramar och lycka till!

Postat av: Anonym

Hejsan. Jag är 170cm lång, och väger 41.2kg, Jag anser att jag är tjock, och mår verkligen dåligt av det här, jag mår inte bra, jag äter ungefär 3-4 tuggor mat, får inte i mig mer, då jag känner mig äcklig som gör mig mer tjock. Jag spyr upp allt jag fått i mig, och så här fortsätter det hela tiden, jag tränar varje dag, eller försöker iaf, har även testat en äppeldiet, att bara äta äpple och ingemer, under den tiden gick ja ner 3kg i vikt, och jag mår fort. inte bra, Men jag känner mig så tjock, och vet inte hur jag ska göra för o gå ner i vikt, eller få mig o sluta känna mig tjock.

2010-01-06 . 04:09:43
Postat av: Ida

Hej mitt namn är ida och jag är snart 14 år, jag är ca 168 cm lång och väger 53, jag tycker att jag är tjock och mår dåligt utav det. Men ändå så tränar jag innebandy 2 gånger i veckan. Är jag tjock eller har du något tips på hur jag kan gå ner i vikt ?

snälla svara!

2010-01-06 . 19:49:41



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0