Bulimi (Bulimia Nervosa)

Likt Anorexi och andra ätstörningar så är det vanligtvis unga tjejer som drabbas men det finns även många killar. Orsaken till ätstörningar öht varierar. Det kan bero på psykiska problem, ideal, dödsfall, pubertet, familjekris, depression, en vanlig bantning som gått för långt.. för att bara nämna några.

Den som har Bulimia Nervosa hetsäter i perioder då man känner en stark längtan efter mat och godis. Detta sker samtidigt som man försöker gå ner i vikt. Det är en stark konflikt mellan längtan efter mat och viljan att gå ner i vikt och för att klara av konflikten så framkallar man kräkningar eller använder laxermedel efter hetsätningen. Ofta genomför man bantningskurer, fastar och motionerar överdrivet. Hetsätningsperioder följs ofta av starka skamkänslor.

Det finns likheter mellan Anorexia Nervosa och Bulimia Nervosa när det gäller rädslan att bli tjock och längtan efter att gå ner i vikt. Det är inte ovanligt att Anorexi övergår i Bulimi. Ungefär hälften av de som haft Anorexi får sedan Bulimi. 

Bulimi kan också ge omfattande medicinska komplikationer. Det finns risk för bestående skador efter hetsätning i kombination med laxermedel och/eller vätskedrivande medel. Man kan få frätskador på tänderna efter upprepade kräkningar och obalans i kroppens saltnivåer.

Symtom för den som har Bulimi:
- Svälter ofta hela dagen för att sedan inleda en hetsätningsattack
- Blir ofta nedstämd och deprimerad efter perioder med hetsätning
- Isolerar sig och undviker ofta att äta tillsammans med andra
- Är hela tiden rädd för att gå upp i vikt 
- Är mån om att ingen i omgivningen ska få reda på problemen
- Tänker jämt på mat och kalorier och motionerar överdrivet
- Känner sig överviktig och tjock trots undervikt
- Kan få hormonella störningar
- Uppfattar ingen annan som överviktig
- Magont och förstoppning
- Frätskador på tänderna efter kräkningar
- Går inte nödvändigtvis ner i vikt
- Kräks efter måltider och/eller hetsätningsattacker

Den som har Bulimi är ofta normalviktig eller lätt till måttligt över- eller underviktig. Det är därför svårt för omgivningen att upptäcka sjukdomen. Har man alla symtom på Bulimi men har ett BMI under 17.5 så ligger man ändå under diagnosen Anorexia Nervosa. Konstigt nog. Jag har inga egna erfarenheter av Bulimi men jag känner många som lider av sjukdomen och jag har läst väldigt väldigt mycket om den.


Postat av: Matilda

Jag har själv haft bulimi, så fastnade vid det här inlägget... Vet inte vad jag ska skriva men ville väll lämna ett avtryck

2009-12-31 . 23:27:47
Blogg: http://ramavoite.blogg.se/
Postat av: Isa

Känner sig överviktig och tjock trots undervikt"



"Den som har Bulimi är ofta normalviktig eller lätt till måttligt över- eller underviktig."



Hm?

2010-02-07 . 13:48:27
Blogg: http://everydayfromtheinside.blogg.se/
Postat av: Lina

Hejsan, jag håller på med ett skolarbete om ätstörningar så jag undrar vad du har för källa till de här kriterierna, även för anorexi och ätstörning uns? Tack på förhand!

2010-11-23 . 19:59:24
Postat av: Anonym

hej, hittade in hit via din andra blogg som jag random kom in på.. och först vill jag bara säga, VILKEN MÄNNISKA DU ÄR! du verkar ju undebar på alla sätt och vis, allt du gör för andra, jag bara gillar det helt enkelt.



sen till mig då.. jag vet inte alls vad jag är, om jag har nå slags problem eller a. men så här är det.



för ca 4 årsen va det hur mycke skit som hellst i mitt liv och då bestämde jag mig för att sluta äta&sova så att kroppen till slut skulle "kolappsa" liksom bryta ihop, så folk skulle förstå att jag inte orkar mer. de funkade inte, jag lär helt enkelt ha en jävla stark kropp. jag började käka igen, men har alltid bara ätit lite.



dom senaste två åren har jag käkat lite som jag vill och jag älskar det. jag kunde hoppa frukost, luch & middag utan att behöva ha oerhört ont i magen och så, sen åt jag när jag ville eller var hungrig, kanske sugen på något? det kunde gå 2-3 dagar utan att jag åt ibland, och jag gillade det. åh va det nånting jävla gott som jag verkligen vela ha, då kunde jag käka hur mycke som hellst! men sen började jag tappa hår och var helt enkelt tvungen att börja käka ordentligt.



så för ca en månad sen bestämde jag mig för att jag SKA käka frukost och middag, VARIEDAG. men det är så jävla jobbigt, jag nästan hatar det. vill verkligen inte käka, men måste. nu tänker jag på mat typ hur mycke som hellst, vad jag vill ha åh jag vill ha nu osv. men jag kan inte käka mycke, som jag kunde förut när jag vela..



men sen så känner jag ba FAN jobbigt, måste äta. kommer rulla snart. jag blir stor, så jävla stor. och jag är inte tjock, hatar att gnälla över att man är tjock. men jag är inte som jag skulle vilja och behöva vara. och hur ska jag kunna bli mindre nu, när jag äter hela tiden?



och håret är fortförande åt helvete. snart skiter jag i det här att käka hela tiden, verkar inte bli nå bättre en då.. SKITSAKER, hatar käk.



alltså, det var ungefär allt.. bara undrar om du tycker det verkar konstigt eller helt normalt. jag ser inge fel i det, men borde jag på något vis ändra något? eller ja, vet inte.

2010-12-13 . 02:39:35



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0