Hur man slutar kräkas

Vill börja med att säga att när jag pratar om bulimi så pratar jag inte av egen erfarenhet, utan all fakta och info (om bulimi och hetsätning) kommer från vad tjejer berättat för mig, från behandlare och dietister, böcker men det mesta har jag lärt mig på internet. När jag var som värst inne i min anorexi så satt jag nämligen på ett forum DYGNET RUNT och skrev upp exakt varenda grej jag åt, chattade med andra sjuka tjejer (vi tävlade) etc etc. Nästan all min kunskap kommer därifrån. Man kan nog säga att jag har pluggat anorexi och bulimi i 10 år. Jag har aldrig ätit och spytt regelbundet, men jag har spytt någon enstaka gång efter att jag ätit något jobbigt. Detta var dock flera år sedan. Allt jag skriver kommer såklart direkt från mitt huvud, jag tar inte hjälp utav något eller någon när jag skriver här i AB-bloggen. Däremot är inte ALLT jag skriver baserat på mina upplevelser. Ville bara göra det klart.

Att sluta kräkas är extremt jobbigt, men det är mycket lättare om man har klart för sig vad som kommer att hända i kroppen när man slutar. Det jobbigaste för dom flesta är att ansiktet och magen sväller. Detta beror dock INTE, som dom flesta tror, på att man behåller maten och går upp i vikt. Utan det är för att det sker ett vätskeutbyte i och runt kroppens celler. Som jag redan berättat så är det bara 60-70% av maginnehållet som försvinner när man kräks.

Svullnaden kommer att försvinna 3-6 dagar efter att du har slutat kräkas, och det kommer ut den vanliga vägen - när du kissar. Dessa 3-6 dagar av svullnad är jobbiga men klarar du dom så klarar du allt. Låt bli att väga dig några veckor efter att du slutat kräkas, vätskebalansen går upp och ner men normaliseras efter ett tag. Hur länge det tar är väldigt individuellt men ungefär 5-10 veckor. Under hela denna period kommer du alltså att kissa väldigt mycket.

Att sluta kräkas är INTE lätt, och händer inte över en natt. Jag brukar rekommendera tjejer att inte sluta tvärt utan att trappa ned. Dvs om du vanligtvis kräks tre gånger per dag, börja göra det en gång per dag.. sen fem gånger i veckan, sen tre gånger i veckan etc etc tills du har slutat helt. Gör det i din egen takt. Börja alltså att behålla frukosten, sen lunchen, sen middagen etc. Om du måste spy mer än du har planerat så gör det inget, ta nya tag dagen efter. Ge aldrig upp!

Något man också måste vara beredd på är att man kan bli hungrig när man minst anar det. Detta beror på att när du har börjat kissa ut all vätska som har legat runt cellerna så behöver dom något som tar vätskans plats. Alltså energi. Det är viktigt att du lyssnar på kroppen då och äter, för det är vad den behöver för att kunna reparera skadorna som DU har orsakat. Kom ihåg att lita på din kropp, den vet vad den gör. Den ljuger aldrig när det kliar, när du är kissnödig, när du har ont - så då borde du lyssna på den när du är hungrig också. Eller hur?

Ta ett kliv i taget och ha inte för bråttom. Det är bra om du har någon som kan stötta dig under tiden du ska sluta kräkas, någon du litar på som kan försäkra dig om att det är VÄTSKA när du under ett par veckor kommer att vara svullen. Det kommer att vara förjävla jobbigt, men det går. Om du lyckas så har du gjort en investering för livet. Tro på dig själv och KÄMPA!


Postat av: Millan

huvah man blir ju illamående av att läsa om alla stackars flickor som plågar sig själva på det här sättet. :S

2010-02-17 . 14:25:30
Blogg: http://javlarondellhund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilken bra blogg försöker bli av med mina ätstörningar blir inspirerad av det av din blogg! :)

2010-11-21 . 14:43:38



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0