Sandra svarar på mail

Hej, jag har en fråga... jag är 1.69 och väger nu 55 kg, det är min högsta vikt och den vikten jag vägde innan jag fick ätstörningar. Som lägst kom jag bara ner till 48 kg, nu har jag gått upp allt igen för att jag kom in i en större hets-period där jag inte klarade av att kompensera med fasta (som jag gjort hela tiden förut).
 
Jag försöker verkligen gå ner igen, jag klarar inte av att väga såhär mycket.. när jag väl har gått ner 1-1,5 kg så går jag upp allt igen bara jag äter normalt en dag, igår tex, då åt jag mindre än en normal person bör göra på en dag, men jag gick upp 1,5 kg.. jag förstår inte detta och det tar kål på mig.. jag kan inte sluta gråta och mina dagar blir helt förstörda. Kan det vara vattenvikt (för jag drack mycket igår)?

Ofta dricker jag inget när jag fastar så antagligen är jag uttorkad, men hur ska jag göra för att få kroppen att få normal vätskebalans igen? För om jag väger 55kg nu men egentligen har för lite vatten i kroppen, betyder ju det att jag egentligen väger mer nu! det är ju hemskt !
 
Jag vill rätta till min vätskebalans utan att äta samtidigt.. för min erfarenhet säger att jag går upp 1.5-2 kg på en dag om jag dricker normalt och äter samtidigt.. det funkar helt enkelt inte... Hur ska jag göra? Jag kommer aldrig bli frisk om jag inte rättar till detta..
 
Tack för din hjälp.

Sandra svarar: Du kommer aldrig bli frisk om du inte börjar äta och dricka!! Att man går upp 1-2 kg på en dag är HELT NORMALT. Vätska och mat väger ju! Och att du har gått upp 1,5 kg FETT över ett dygn är totalt omöjligt. Självklart är det vätska! Inte fett. Det enda du kan göra för att återställa din vätskebalans är att DRICKA MYCKET.

Om du dricker ordentligt ett tag så ska du se att kroppen stabiliserar vätskebalansen. Du kan känna dig lite svullen i början men det går över. Att inte dricka leder till uttorkning men inte bara det, du DÖR efter ett par dagar! Vätska är livsviktigt och det gör dig inte fet. Sök hjälp hos din husläkare eller berätta för dina föräldrar.. ta tag i det - du har hela livet framför dig! Man ska äta för att leva INTE leva för att äta!

Sen har du just nu (55kg till 169cm) ett BMI på ca 19 vilket är undervikt så du ska absolut INTE gå ner i vikt!! Du har bara en kropp, var rädd om den.

Lycka till, kram! ♥

Postat av: Sara

Otroligt bra blogg! Kämpa på. Jag skickar en varm tanke!

2010-04-06 . 18:50:48
Blogg: http://sarabratli.blogg.se/
Postat av: Felicia

Tycker det är jätte bra att du lyfter fram att man faktiskt kan gå upp upp mot två kilo eller mer på en dag.. bara på grund av att man dricker olika mycket. Vikten är då vätska! Tumme upp!

2011-01-07 . 00:38:47



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0