Sandra svarar

sanna om Jag har "tystnadsplikt":
I många år har mina tankar kretsat kring mat, kalorier och träning osv. För ca ett år sedan blev det allvarligare och jag fick otrolig ångest när jag åt vilket ledde till att jag började kräkas. Höll på så i ungefär ett halvår tills jag fått ordning på träning osv, tankana fanns kvar men så länge jag tränade gick det bra. Sedan i höstas blev jag allvarligt sjuk och gick ner väldigt mycket i vikt, när jag blev frisk gick jag självklart upp allt det igen (ca 15 kilo), på en vädligt kort tid och jag fick inte träna heller. Började fokusera väldigt mycket på vad jag åt. vid årsskiftet tog det slut mellan mig och min pojkvän, det kändes som att jag inte dög till någonting alls och eftersom mat-tankarna redan börjat komma tillbaka så blev det värre då.

Jag slutade känna något sug efter mat, och sedan när jag väl åt så mådde jag bara dåligt, väldigt mycket ångest. Jag äter inte om jag inte kan kräkas efter, vilket gör att jag bara kan äta ca ett mål om dagen, som jag då antingen kräks upp av mig själv pga ångest, eller så börjar jag må så illa att det går av sig själv.
Mitt problem är att jag har väldigt svårt att se mig själv som sjuk, har döljt det här för mina föräldrar för jag vet att dom aldrig skulle förstå, det är endast 2 personer i min omgivning som vet om detta. Är jag sjuk, och vad har jag isåfall ? Vad tycker du att jag ska göra ?

Sandra svarar:
Jag är som sagt ingen expert men vad jag däremot kan säga är att du helt klart har en ätstörning. Det är vanligt att man glider tillbaka i gamla beteenden (minskar på maten, kräks, övermotionerar etc) när man mår dåligt eller är med om något jobbigt eftersom man antingen vill straffa sig själv eller snabbt få "kontrollen" över något. Det kan vara att det tar slut med pojkvännen, någon nära dör, studierna går dåligt, företaget går i konkurs etc etc. Även när man blir friskförklarad så finns alltid risken att trilla tillbaka om det skulle hända något eller om man helt enkelt mår dåligt. Här gäller det dock att ta sitt förnuft till fånga och hur många gånger man än trillar ner - alltid ställa sig upp.

Du säger att du antingen kräks p.g.a ångest eller att det kommer av sig självt. Det kan jag säga dig att så är det inte, även fast det "kommer av sig själv" så är det ditt psyke som har påverkat din hjärna och får dig att tro att du mår illa och måste spy. (negativ) Tankekraft. Du vet säkert redan att vi behöver mat för att överleva, att man förstör kroppen av att kräkas och tappar livslusten av att svälta. Ändå fortsätter du. Det betyder att du är så pass dålig att du behöver hjälp. Så vad jag tycker du ska göra är att vända dig till någon du litar på (mamma, vän, syster etc) och berätta att du mår dåligt. Sen kontakta antingen BUP, vuxenpsyk, skolkurator (beroende på hur gammal du är) där du kan få komma och prata och där ni sedan tillsammans bestämmer hur du ska bryta mönstret och få ett sunt förhållande till mat.

Det är bara DU själv som kan göra något åt det. Men kasta inte bort fler år, livet är för kort. Lycka till, jag tror på dig. Kram!

Postat av: Anonym J

Hej! Jag har ganska nyligen hittat till din blogg, men oj vad bra den är och vad klok du är! Gillar den. Hur som helst så kommenterade jag här för att jag som många andra.. nog har en ätstörning. Jag kan verkligen INTE se mig själv som sjuk och har inte förstått det förens nu att det jag håller på med är fel och inte normalt. Jag tränar för mycket, äter för lite, ljuger om vad jag har ätit, spyr ofta upp maten, umgås inte lika ofta med vänner för att man kanske måste äta.. Ja listan kan ju göras lång. Iallfall så har jag väldigt länge tyckt att jag varit tjock och hatat min kropp, men inte "gjort något åt saken". Jag började avsky min kropp när jag var 15 år(är 20 nu). Och för 2,5 år sedan blev allt värre. Jag åt nästan ingenting och det lilla jag åt spydde jag alltid upp, jag tränade även då fotboll på hög nivå och tränade väldigt mycket och hårt. Jag gick ner mycket i vikt och mamma "kom på" att jag spydde upp maten. Jag blev helt paff och bortförklarade det och slutade spy (så mycket skämdes jag) Några månader senare var jag tillbaka, ingen mat samma hårda träning. Men nu har jag pendlat upp och ner i vikt om vartannat så ingen har liksom märkt någonting. Detta har hållit på i ca 1-1,5 år. Galet jag vet, men jag kan inte sluta. Det går inte, vad ska jag göra? Är jag sjuk? Kan något hjälpa mig? För det känns inte som det.. Grejen är att jag nog inte kommer kunna sluta tills jag gått ner mer... Ingen vet om detta. Ångesten och allt planerande/tänkande på mat tar kål på mig.. Gud jag ser mig verkligen inte ens som det minsta sjuk, men när jag läser detta jag skriver blir jag nästan rädd.. Jag lurar tillochmed mig själv ju! Kram

2010-03-02 . 02:06:33
Postat av: Madde - den du älskar att hata

Hej, jag kom in på din blogg av en slump. Såg bara att den var anorexi-relaterad och tänkte se hur du mår idag? Jag var sjuk för några år sedan och är idag helt frisk. Peppar andra tjejer runt om i landet och ville bara säga hej. så Hej!



Kram

2010-03-13 . 10:34:59
Blogg: http://maddemagnerius.blogg.se/
Postat av: lovisa

det var länge sen du upptaterade denna bloggg :(

2010-03-13 . 19:04:22



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0