BMI - Body Mass Index



Många undrar varför jag hela tiden nämner BMI. Det gör jag för att jag sitter bakom en datorskärm och då är det väldigt svårt för mig att se hur en människa som mailar in till mig ser ut. Jag gör det helt enkelt för att få ett hum om situationen.

Men BMI är väldigt väldigt individuellt och går bara att använda som en riktlinje. För det första är det inte anpassat efter kvinnor (en kvinna ska ha ett BMI på minst 20 för att vara normalviktig.. vi har normalt högre BMI än män) och även för dom med mycket muskler så är BMI missvisande eftersom muskler till stor del består av vatten och vatten har betydligt högre densitet än fett. Så har man mycket muskler och får ett högt BMI så betyder det absolut inte att man är tjock, även benstomme och andra faktorer spelar in.

Så, nu har vi rett ut det. Ni ska alltså inte snöa in er på BMI. Att mäta kroppsfettet är bättre om man vill ha ett rättvist resultat. Men inte med måttband, utan hos en läkare eller på ett gym. Klicka på bilden ovan om ni vill se vad ni har för BMI, men kom ihåg vad jag har sagt.



Postat av: Ida

jag har ett BMI på 18.5.

menas det att jag är fet då?

2010-01-23 . 09:36:58
Postat av: Anonym

jag har ett BMI på 16,2 och jag anser att jag är helt normal!?

2010-03-06 . 15:09:45



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0