Sandra svarar

Anonym om Sandra svarar på mail:
Hejsan. Jag är 170cm lång och väger 41,2 kg. Jag anser att jag är tjock, och mår verkligen dåligt av det här. Jag mår inte bra, äter ungefär 3-4 tuggor mat, får inte i mig mer då jag känner mig äcklig som gör mig mer tjock. Jag spyr upp allt jag fått i mig och så här fortsätter det hela tiden. Jag tränar varje dag, eller försöker iaf, har även testat en äppeldiet, att bara äta äpple och inget mer. Under den tiden gick jag ner 3 kg i vikt, och jag mår fortfarande inte bra. Men jag känner mig så tjock, och vet inte hur jag ska göra för att gå ner i vikt, eller få mig att sluta känna mig tjock..

Sandra svarar:
Snälla vän, du har ett BMI på 14 och är extremt underviktig. Det är klart att du inte mår bra när du inte får i dig mat och när du väl får i dig mat så kräks du upp den. Det är en ond cirkel och du behöver hjälp utifrån för att bryta den. Att man söker hjälp betyder inte att man är svag, utan det betyder att man är stark som tar tag i sina problem.

Att du erkänt dina problem för mig är ett stort steg. Men din situation håller inte länge till, du är så pass underviktig att du behöver akut hjälp. Ju längre du skjuter på det desto längre blir vägen tillbaka. Dieter fungerar inte, spelar ingen roll om man är underviktig eller överviktig. Om en diet fungerade så skulle dom väl inte behöva hitta på nya hela tiden, eller hur?

Vänd dig till dina föräldrar, och om inte det går så kan du ta kontakt med sjuksyster/kuratorn på din skola alt. BUP, Ungdomsmottagningen, BRIS eller Vuxenpsyk. Det beror lite på hur gammal du är. Det finns hjälp att få och du ska inte gå igenom resan tillbaka själv. Du har problem och måste söka hjälp. Vid ett så lågt BMI är belastningen på hjärtat väldigt stort så du måste. Livet har så mycket att erbjuda! Lycka till, jag tror på dig!!
-

Ida (mailadress borttagen) om Sandra svarar på mail:
Hej mitt namn är Ida och jag är snart 14 år. Jag är ca 168 cm lång och väger 53 kg, jag tycker att jag är tjock och mår dåligt utav det. Men ändå så tränar jag innebandy 2 gånger i veckan. Är jag tjock eller har du något tips på hur jag kan gå ner i vikt? Snälla svara!

Sandra svarar:
Hej Ida! Du ligger på undervikt och kan omöjligt vara tjock. Det är bara du själv som har snedvriden bild av dig själv. Du behöver gå upp i vikt och framför allt jobba på ditt självförtroende och din självkänsla. Att du tränar innebandy två gånger i veckan är ju jättebra! Så länge du gör det för att det är roligt.

Du är absolut inte tjock! Om du känner att du skulle behöva prata med någon så kan du vända dig till kuratorn på din skola, eller BUP. Jag tror att det kan vara bra! Men jag lovar dig att du inte är tjock. Börja fokusera på vad du är nöjd med istället. Titta dig i spegeln varje dag och ge dig själv tre komplimanger. Det kan vara att du är fin i håret, snygg rumpa, fina fötter, vad som helst. Börja nu direkt och skriv tre komplimanger om ditt utseende/din kropp här i kommentarsfältet så får jag läsa! Kram på dig : )

Postat av: HEJDÅANOREXIN - mitt liv efter anorexin

Jätte bra och inspirerande blogg!

2010-01-08 . 11:08:04
Blogg: http://hejdaanorexin.blogg.se/
Postat av: Denisé

Hej.

Jag är en 18årig tjej som väger 50 kg och är 170 cm lång.



Jag tycker inte direkt att jag är tjock, det är mer att jag tycker att jag har för stora höfter, lår, armar osv. Medans jag en del dagar kan tycka att t.ex mina armar är för smala.

Jag har socialfobi, vilket gör det väldigt svårt att äta bland folk, äter knappt i skolan.

Det händer även att jag ljuger om att jag har ätit, t.ex jag säger till mamma att jag äter på stan men sen säger jag till kompisen på stan att jag åt hemma.

Jag har aldrig spytt för att gå ner i vikt.

Så jag undrar ifall jag har en ätstörning?



Tacksam för svar!

2010-01-08 . 13:54:25
Blogg: http://iffenbiffen.blogg.se/
Postat av: e'

hej. jag är 16 år , väger ca 50 kilo och är 170 cm lång. folk anser att jag är för smal , och jag med ibland , men hur ska jag göra för att gå upp i vikt. jag äter mycket mat (oftast) eller i alla fall någonting. Jag tränar ca. 2 gånger i veckan , men jag lyckas inte "se tjockare ut" mina ben ser ut som tändstickor , mina arma likaså och jag har en planka till överkropp. hur ska jag göra för att få former??

2010-02-07 . 23:13:57



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0