Sandra svarar på mail

Hej Sandra, jag läser din blogg och tycker den är jätteviktig och hoppas att du fortsätter med den!
Jag går hos en psykolog och har varit deprimerad sedan jag var 14 år, är 22 nu och har gått igenom de flesta stadier som en depression ger. De senaste året har jag tappat mycket i vikt och både jag och min psykolog har kommit överens om att det definitivt är en ätstörning, men kanske inte så allvarligt. Jag väger 59 kg just nu och är ca 173 cm lång. Mitt problem är att jag nu försöker med hela mitt förnuft tvinga min kropp att äta minst ett ordentligt mål om dagen (jag svälter mig) och jag vill ju ha ett normalt förhållningssätt till mat. Men jag är så sjukt rädd att gå upp i vikt. Min fråga är till dig, hur det gick för dig när du väl började äta igen, gick du upp mycket? Eller är det bara vattnet som kroppen samlar på dig som man går upp? Dvs att man egentligen inte går upp i kroppsfett. Eller är det så att när kroppen har varit inställd på svält under en längre tid så kommer man att gå upp väldigt mycket?
Hoppas du förstår min fråga, även om den är lite luddigt ställd..

Sandra svarar:
Hej! Vad kul att höra, tack så mycket!
Jag förstår vad du menar, jättebra att du försöker och även att du har förstått lite att du har en ätstörning. Det är ett stort steg! För att svara på din fråga, när kroppen har ställt in sig på svält och man börjar äta igen så går man upp i vikt. Först går man upp i vätska (detta försvinner ganska snabbt så fort man börjat äta salt igen) och sen går man upp ett par kilon som sätter sig runt organen. Detta är alltså inte något som syns i spegeln, men det kan synas på vågen. Du ska därför låta bli att väga dig ett tag framöver eftersom vätskebalansen kommer att gå lite upp och ner nu när du börjar äta. 
 
För att göra svaret lite tydligare, det är INTE kroppsfett man går upp i. För att gå upp ett enda kilo i kroppsfett efter svält så behöver du 7000 kalorier UTÖVER den vanliga maten (som hos en tjej ligger på minst 2000 kalorier per dag).
 
Iallafall, håll dig borta från vågen ett tag tills vätskebalansen har stabiliserats. Och vikten kommer inte bara att gå upp upp upp när du börjar äta, den kommer att hitta sin trivselvikt. Låt kroppen göra det jobbet, inte ditt huvud. Lycka till och kämpa på, försök att få in dom andra målen också så fort som möjligt. 

Massa kramar
Sandra

Postat av: Lianna

Jag ÄLSKAR din blogg.

Du har fantastiska svar på deras frågor. Själv får jag lite smått panik bara, jag vill ju så gärna hjälpa, men man känner sig så maktlös?

Jag har en blogg om ätstörningar också, fast sett ur mitt perspektiv..



Var rädd om er alla!

2010-01-11 . 16:42:20
Blogg: http://silentlyscreaming.blogg.se/
Postat av: JUST ANOTHER CRAZY BLONDE - WITH JUST ANOTHER STUPID BLOG

Hej tjejen!



Trillade in via någon annan sida!



Vill bara säga - YOU GO GIRL!!



Har själv varit i "träsket" och det har förstört min tonårstid med att bara göra skallen full av lögner, tankar om mat och allt annat som hör till sjukdomens diagnostik.



Har skrivit ett inlägg om det också för ett tag sen - läs om du vill.

http://spindeltjejen.wordpress.com/2009/11/15/anorexia-nervosa-ar-inte-din-van/



Fortsätt hjälpa andra, det är superbra!!



Kram Caroline

2010-01-12 . 19:04:34
Blogg: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Anonym

update?

2010-01-12 . 23:12:29



Namn:
Spara uppgifterna?

Mailadress: (publiceras inte)

Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0